JONG TALENT

HET ONTWIKKELEN VAN TALENT IS EEN INVESTERING IN DE TOEKOMST VINDT NIBC. WE ZIEN DIT ALS ESSENTIEEL ONDERDEEL VAN DE VORMING VAN ONZE JONGE MEDEWERKERS. DAAROM BESTEDEN WE HIER VEEL AANDACHT AAN. EN DAT GAAT VERDER DAN HET VAKGEBIED OF DE FUNCTIE DIE DEZE PERSONEN VERVULLEN. IN HET KADER VAN HET JUBILEUM ZIT REINOUT VAN RIEL, CRO VAN NIBC, AAN TAFEL MET ENKELE JONGE TALENTEN VAN NIBC EN SPREEKT MET HEN OVER DE TOEKOMST, HET WERKEN OP EEN BANK EN RECENTE ONTWIKKELINGEN.

1. Bankcultuur

Reinout: “Jullie werken in de bankwereld. Hoe karakteriseren jullie deze sector? Is de cultuur binnen het bankwezen conservatief of zijn er voldoende kansen en uitdagingen?”

MALTE: “Het bankwezen staat bekend als conservatief en stijf. Maar ik werk nu bijna een jaar bij NIBC en ik merk dat dat zeker niet altijd klopt. Natuurlijk is er wel sprake van hiërarchie en structuur. Maar de hele sector is aan het ontwikkelen en veranderen. Er komt meer ruimte voor nieuwe ideeën.”

JULES: “Als je vraagt of NIBC vooruitstrevend is of conservatief, dan zeg ik, dat ligt eraan waarmee je de bank vergelijkt. Vergeleken bij andere banken is NIBC ruimdenkend en ondernemend. Ik werkte hiervoor bij een concurrent, een grotere bank en ik merk dat de lijnen hier korter zijn. Je hebt sneller invloed op een beslissing. Maar als ik onze bank vergelijk met IT-bedrijven, dan zijn we nog steeds vrij conservatief. Vooral als het gaat om innovatie en automatisering.”

FARHAD: “Banken hadden lange tijd een onmisbare en vanzelfsprekende functie in de maatschappij. Hierdoor was er geen noodzaak om te innoveren. Door de digitalisering en de opkomst van fintechs is de bankwereld nu wel genoodzaakt zich aan te passen. We moeten met de tijd mee. We kijken nu bijvoorbeeld meer naar de customer journey, welke behoefte heeft de klant en welke rol kunnen we daarin spelen. Dit is best een complexe transitie, maar biedt tegelijkertijd heel veel kansen.”

SANJA: “Ik denk dat de verschijningsvorm van de bank zal veranderen. We worden meer een platform, waarin de technologie leidend is. Door de techniek en het gebruik van data zal onze dienstverlening veranderen, versnellen. Maar de mensen die er werken en de cultuur blijven essentieel. Daarmee kun je je onderscheiden.”

FARHAD: “Het gaat zeker om de medewerkers, maar het is ‘the tone at the top’ die veranderingen echt waar kan maken. De cultuur van een organisatie wordt toch min of meer uitgedacht door de top.”

JULES: “Bij NIBC is dat de Think Yes-mentaliteit. In mijn ogen is dit de ondernemende cultuur van NIBC. En essentieel om bijvoorbeeld nieuwe mensen aan te trekken. Voor mij was het dé reden om bij NIBC te gaan werken.”

Reinout: “Volgens mij is het inderdaad een open cultuur die mensen energie geeft en blij maakt. Fijn dat jullie die ervaren bij NIBC. Maar we bestaan al 75 jaar dat is een flinke periode! Zijn we daardoor toch niet een beetje conservatief?”

FARHAD: “Nee, niet conservatief; NIBC is in transitie. Kijkend naar onze drie kernwaarden, zou ik zeggen: binnen de professionaliteit neigen we nog wel eens naar het conservatieve, maar ik vind ondernemerschap en inventiviteit een prachtig voorbeeld van de transitie. We zijn echt in beweging.”

SANJA: “Ik zie die transitie ook op de werkvloer. Kijk bijvoorbeeld maar naar onze kleding. We worden meer informeel. Vroeger liep iedereen in donkere pakken en hakken, maar nu zie je soms ook sneakers en jeans. En dat is ook belangrijk. Als je ondernemend wilt zijn, dan is een eigen identiteit een voorwaarde van de open cultuur zodat medewerkers zichzelf kunnen zijn.”

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

2. Diversiteit

Reinout: “Diversiteit is een veelbesproken onderwerp. In onze sector is al veel veranderd, maar het gaat niet snel genoeg. Diversiteit en inclusie staan dus hoog op de agenda. Ik ben benieuwd wat volgens jullie de beste manier is om een open, diverse bedrijfscultuur te creëren?”

ELENI: “Diversiteit is een breed begrip. Het gaat verder dan een goede mix aan medewerkers aannemen. Ik zie bij NIBC veel verschillende mensen, maar vooral als ik kijk naar het Young Talent Program dan zie ik dat NIBC op het gebied van diversiteit breder kijkt. Medewerkers krijgen de kans om met allerlei mensen heel verschillende werkzaamheden en projecten te doen. Zo ontdek je pas echt waar de talenten zitten. Als je het mij vraagt, is dat een voorbeeld van een open en diverse bedrijfscultuur.”

FARHAD: “Diversiteit is inderdaad een breed begrip. Het gaat verder dan kijken naar de man-vrouw verhouding. Bovendien wordt een organisatie niet vanzelf divers. Dat moet gemanaged worden op alle lagen. En ook hier is de ‘tone at the top’ leidend. NIBC heeft overigens een werkgroep Diversiteit. Ik maak daarvan deel uit.”

ISABEL: “Ik ben zelf een mooi voorbeeld van diversiteit in de brede zin. Ik kom namelijk uit de mediawereld, een heel andere dan de bancaire wereld. Ik had helemaal geen kennis van de financiële sector, maar toch werd ik bij NIBC met open armen ontvangen. Iemand aannemen vanuit een heel andere sector vind ik een voorbeeld van een open en diverse bedrijfscultuur.”

SANJA: “Wat ik belangrijk vind is dat diversiteit niet over cijfers alleen gaat; de waarde achter die cijfers zegt meer. Als je werkt met gemengde en multi-disciplinaire teams, brengt dat echt meerwaarde.

Een vrouw kijkt anders naar zaken dan een man bijvoorbeeld. En ouderen hebben meer ervaring, terwijl jongeren nieuwere kennis hebben. Het moet meer om de intentie gaan om diversiteit daadwerkelijk te willen bewerkstelligen. Niet om de cijfers.”

Reinout: “Het lijkt er inderdaad op dat we door de maatschappij min of meer worden gedwongen cijfermatig te zorgen dat diversiteit goed is. Maar het gaat er meer om dat we beseffen dat de medewerkers van NIBC een goede afspiegeling zijn van de samenleving. Dat vind ik belangrijker dan gelijke percentages.”

ISABEL: “Bij de afdeling Marketing en Sales van NIBC Direct zijn we ons hier al erg bewust van. Zo focussen we bijvoorbeeld in aankomende fotoshoots meer op een inclusieve uitstraling. We maken foto’s van oudere mensen, een gaykoppel, mensen met een andere achtergrond. Het is essentieel dat we in onze communicatie de hele samenleving aanspreken.”

SANJA: “Het gaat er vooral om dat mensen zich thuis voelen. Want als je ergens niet past, dan werkt het toch niet. We moeten een aantrekkelijke werkomgeving creëren waar mensen met allerlei verschillende achtergronden zich thuis voelen. Dat is voor mij een open cultuur!”

3. WORK LIFE BALANCE

Reinout: “Een ander hot topic onder jonge medewerkers is een gezonde balans tussen werk en privéleven. De afgelopen zes maanden is de betekenis hiervan enorm veranderd door COVID-19. Doordat de scheiding tussen werk en privé verwaterd is, hoor ik geluiden over mensen die niet kunnen ontladen of een werkplek missen, maar ook zelfs over depressiviteit. Hoe ervaren jullie momenteel de balans tussen privé en werk?”

ISABEL: “Ik ben ambitieus en als ik werk wil ik me voor 100% focussen. Tegelijkertijd wil ik er thuis helemaal zijn voor mijn gezin. Dat was aan de start van de eerste lockdown lastig. Werk en privé liepen echt compleet door elkaar. Ik zat in calls met mijn dochter op schoot en het voelde bijna alsof ik elke dag wakker werd op kantoor. Ik ben dus erg blij dat ik af en toe wel naar kantoor kan. De situatie heeft ook positieve kanten; minder reistijd, minder haast. En doordat ik meer thuis ben, krijg ik meer van mijn gezin mee.”

ELENI: “De balans vinden is lastig, vooral in deze periode. Ook ík ben erg blij om af en toe toch naar kantoor te gaan, dan kan ik toch efficiënter werken. Thuis moest ik mezelf dwingen om de computer uit te zetten, zodat ik geen e-mails zag. In het begin voelde ik voortdurend druk en stress. Het voelde of ik 24 uur per dag bereikbaar moest zijn. Toen ik een balans vond, werd het werken vanuit huis veel gemakkelijker.” JULES: “Ik zou zeggen: zet je computer uit. Of je pop-ups, zodat je niet steeds gestoord wordt. Dat is al een kleine stap met groot resultaat. Persoonlijk heb ik een harde leerschool gehad. Bij mijn vorige werkgever kreeg ik een burn-out. Ik doe dingen nu bewust anders. NIBC heeft mij begin dit jaar de mogelijkheid van een sabbatical geboden. Eind maart kwam ik hiervan terug, in deze bijzondere situatie. Dat was echt een vreemde gewaarwording. Maar mijn ervaringen helpen me wel om nu meer rationeel naar de balans tussen privé en werk te kijken.”

V.L.N.R. FARHAD AMIRI, SANJA PETKOVIC, MALTE VAN GEVELT, ISABEL HÖRCHNER, ELENI MEREOU, JULES BERNAERTS & REINOUT VAN RIEL.

FARHAD: “Het is belangrijk om juist nu een goede structuur en regels voor jezelf te maken. Ik creëerde een aparte werkplek en zei ‘s ochtends tegen mijzelf ‘ik ga naar het werk’, om 12.00 uur ging ik lunchen in de keuken en daarna weer aan het werk op mijn ‘werkplek’. Ik probeerde heel snel mijn normale werkritme op te pakken. En voor mij is het nu helder dat ik werk als ik op mijn werkplek zit, ondanks dat dat in de woonkamer is. Het maakt het onderscheid tussen werk en privé duidelijker.”

Reinout: “Soms moet je ook gewoon ‘nee’ durven zeggen en niet-bereikbaar zijn. Ik heb de ervaring dat dat heel lastig is voor mensen. Maar je hoeft niet altijd direct op mails te reageren ook niet als de mail van je manager of directeur komt.”

ISABEL: “Ik denk dat mensen soms via hun mail willen laten zien dat ze hard aan het werk zijn, maar eigenlijk gaat het daar natuurlijk niet om. Het gaat om de output en niet om het aantal uren dat je online bent.”

JULES: “Terwijl je ook hard aan het werk kunt zijn als je niet online bent. Soms gaat het juist om inspiratie en denkwerk, dat hoeft niet online. Ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is om ‘nee’ te zeggen. Mensen weten toch wel dat je bereikbaar bent als het echt nodig is. Investeren in je persoonlijke leven en je fysieke en mentale gezondheid is essentieel om goed te kunnen presteren.”

4. Toekomst

Reinout: “Tot slot ben ik benieuwd naar jullie kijk op de toekomst. In 1995, toen ik begon, vertelden sommigen me al dat de banken op termijn ten dode opgeschreven zouden zijn... Toen kwam de crisis en toen leek de bankwereld helemaal op zijn gat te liggen. Maar nu leven we in een heel andere wereld. Hoe zien jullie de toekomst van de banken? Bestaan ze over 20 jaar nog?”

ELENI: “Het zal compleet anders zijn over twintig jaar. Maar als we nu twintig jaar terugkijken, dan is dat ook het geval. Dus het is niet vreemd dat alles verandert. Banken zullen een andere functie in het systeem krijgen. Technologie gaat een grotere rol spelen binnen de bankwereld, maar banken zijn er zeker nog wel in de toekomst.”

MALTE: “Ik ben het hier mee eens. Honderd jaar geleden was de belangrijkste rol van de bank, het opbergen van goud in de kluis, maar NIBC heeft geen goud in het gebouw voor zover ik weet. Dit geeft maar aan dat er inderdaad veel veranderd is door de jaren heen en dat zal ook zo zijn in de toekomst. De fundamentele rol van banken vandaag de dag is het ondersteunen van organisaties in hun groei en bijvoorbeeld mensen helpen met het kopen van woningen. Vertrouwen is daarin heel belangrijk. Het is dus van belang dat banken door een goede regelgeving dat vertrouwen behouden en zo hun bestaan garanderen.”

JULES: “Banken worden in de toekomst IT-platforms. Dat zien we nu al een beetje gebeuren. Het gaat alleen niet zo snel als ik had verwacht. Misschien komt het wel doordat er al enkele fintechs het vertrouwen van hun cliënten beschaamd hebben en niet zulke betrouwbare partijen bleken te zijn. Toch spelen dit soort organisaties met hun kennis en technologie met betrekking tot data wel een grote rol. We kunnen er veel van leren en mee samenwerken. Ik denk echt dat dat in de toekomst zal gebeuren, dat fintechs en banken op grote schaal gaan samenwerken als datagedreven platforms of bedrijven.”

Reinout: “Ik ben niet zo verbaasd dat de fintechs en het datagedreven bankieren nog niet zo snel gaan. Dat komt inderdaad door het vertrouwen dat de bankwereld door de jaren heen heeft opgebouwd. Onder andere door regulatie zijn banken over het algemeen stabiele degelijke organisaties en daar is behoefte aan.

Het zou mij niet verbazen als de banken over twintig jaar de fintechs hebben overgenomen en dus niet andersom. Daarom vind ik het ook fijn om te horen dat jullie allemaal denken dat de banken er nog zijn over twintig jaar! Wat zijn volgens jullie de belangrijkste thema’s komende jaren?”

SANJA: “Data blijft het keyword denk ik. Data bieden ons de mogelijkheid om meer te weten over de klanten, zodat wij ze nog beter en op maat kunnen bedienen. Op dit moment zijn we daar nog niet, maar geeft dit wel ingangen om te gaan denken in meer innovatieve mogelijkheden en dat is wat een klant echt nodig heeft.”

JULES: “Maar we moeten naast data ook de rol van de mensen, onze klanten niet vergeten. Alles draait om de mens, de klant.”

ELENI: “De klant is zeker belangrijk, net als data, maar we moeten wel de juiste mensen hebben om goed met deze data om te kunnen gaan. Dus ik zou zeggen, de focus moet ook liggen op goed opgeleide medewerkers.”

MALTE: “Als er veel data zijn dan moeten we zeker zorgen dat we veilig werken. Dus we moeten heel veel investeren in vertrouwen en veiligheid. Dat zijn voor mij erg belangrijke thema’s. Als er een lek is, dan is je vertrouwen snel weg.”

SANJA: “En het is erg belangrijk om te blijven nadenken over waarom we data willen inzetten.”

JULES: “Inderdaad: data en techniek zijn middelen en niet doelen op zich. We moeten de juiste balans vinden tussen technologie, data, en de inzet van goed opgeleide mensen, die begrijpen hoe we de data nuttig kunnen inzetten.”

Reinout: “Dus als onze mensen met de juiste techniek, de data op een goede manier inzetten, dan is NIBC de bank van de toekomst. Dat vind ik een mooie visie om mee af te sluiten!”